Over mij

Therapie gaat vooral om vertrouwen en je op je gemak voelen bij de therapeut. Daarom stel ik me graag even kort aan je voor.

Mijn naam is Yvonne Bouman-Bosma, geboren in 1969 en opgegroeid in Musselkanaal.
Als klein meisje kon ik uren fantaseren over een toekomst als “zuster” of juf; zorgzaam en nieuwsgierig stond ik met mijn poppen in een denkbeeldige klas of ‘verpleegde’ ik de teddybeer met prikjes en pleisters. Uiteindelijk heb mijn twee kinderdromen helemaal kunnen leven in mijn vak als hulpverlener.

Toen ik tijdens mijn studie aan de HEAO (want dan kon ik goed geld verdienen, aldus mijn vader) ontdekte dat het zakenleven niets voor mij was, besloot ik het roer om te gooien en echt mijn hart te volgen. Maar voordat ik die sprong waagde, wilde ik eerst nog wel gebruik maken van het voordeel van die studie; naar school en stage lopen in het buitenland.  Zo vond ik mezelf in 1991 -1992 terug in het kleurrijke en bruisende Barcelona in opmaat naar de Olympische Spelen, waar ik niet alleen Spaans en Catalaans leerde spreken (meer een mix van beide), maar vooral het leven in al z’n geuren en kleuren opsnoof.

Terug in Nederland begon ik in 1993 als leerling Z-verpleegkundige in het midden van het land. Na mijn diplomering volgde ik mijn man naar de Achterhoek, waar ik nog altijd met veel plezier woon en werk. Hier groeide mijn passie voor de ambulante hulpverlening verder, met bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren met een beperking, gezinnen met problemen, mensen met autisme en voor wie te maken heeft met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Geen dag is hetzelfde en elke ontmoeting biedt weer nieuwe inzichten.

De mooiste stap in mijn carrière? Dat is zonder twijfel de opleiding tot psychodynamisch therapeut. Tijdens deze reis kwam ik niet alleen anderen, maar ook mezelf tegen. Ik heb veel geleerd – over patronen, emoties en groei – en vind het een voorrecht om nu anderen te mogen begeleiden in hun eigen veranderingsproces. Samen ontdekken, vallen, lachen, opstaan en verwonderen,  dat maakt mijn werk elke dag weer bijzonder.

Als therapeut werk ik dynamisch en doelgericht. Soms mild, soms provocerend. Ik help je om het anders te gaan doen, liefst met een beetje humor.

Wil je me nog beter leren kennen, dan moet je weten dat; ik stiekem Duitse tv kijk (omdat ik daar zo heerlijk bij in slaap val), ik graag een beetje buiten de lijntjes kleur (te netjes geeft me kriebels), mijn guilty pleasure een rotonde linksom nemen is, mijn droom is om eens een keer wekenlang te gaan wandelen, ik enorm hou van onze “pleegzoon” Thien, al jarenlang getrouwd ben met mijn Hans (de beste drummer van Nederland), dat toen ik in Barcelona woonde iedereen mij geloofde als ik zei dat ik het zusje van Ronald Koeman was, ik nog steeds  het beste kan schelden in het Gronings.

Contact opnemen

Heb je vragen of wil je contact opnemen?